Kinas president till attack mot sociala medier
Propagandakrig Mikrobloggarna i Kina ökar med en
rasande takt vilket förändrat det politiska klimatet. Nu vill Kinas president
inleda ett propagandakrig mot de sociala medierna.
PUBLICERAD 9 SEPTEMBER 2013 - 16:48 –
UPPDATERAD 11 SEPTEMBER 2013 - 15:56
I Kina är myndigheterna vana vid att ha monopol på den informations som
sprids. Men nu känner de sig lite trängda av att allt fler uttrycker sig via
mikrobloggar. Sajten weibo, som är Kinas motsvarighet till twitter, har över
500 miljoner registrerade konton.
Presidenten har startat ett upprop mot det han beskriver som ”landets vilda
och oreglerbara internet". Han vill att kommunistpartiets propagandamaskin
ska bygga upp en ”armé för att bekämpa ryktesspridningen på nätet”.
Under augusti har flera personer, kända i sociala medier, gripits misstänka
för vad de kallar ryktesspridning.
De 100 största mikrobloggarna i Kina har nästan en halv miljard läsare. Och
de kontrolleras av uppskattningsvis 50 000 personer som har till uppgift att
radera politiskt känsliga ämnen och ta bort ord som myndigheterna har
svartlistat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar